معاون وزیر میراث‌فرهنگی از بافت تاریخی قم دیدن کرد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت به قم از بافت تاریخی این شهر دیدن کرد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، جواد واحدی در این بازدید از نزدیک روند ساماندهی و مرمت بافت تاریخی شهر قم را بررسی کرد و با تعدادی از مغازه‌داران و افراد ساکن در این منطقه به گفت وگو پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم نیز در این پیوند گفت: تاکنون ۵۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی برای ساماندهی سرای تاریخی ملاحسین واقع در میدان کهنه قم هزینه شده‌ است.

علیرضا ارجمندی با اشاره به این که مبلغ یاده شده به منظور ساماندهی جداره‌های سرای ملا حسین و میدان کهنه قم هزینه شده،‌ اظهار کرد: اجرای مرحله سوم بهسازی سرای ملاحسین و میدان کهنه قم در سال جاری انجام می شود که این طرح با همکاری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی اجرا خواهد شد.

وی سرای ملاحسین را واقع در مسیر تاریخی بافت قدیمی شهر قم ذکر کرد و گفت: این سرا و میدان کهنه می‌توانند به عنوان محور گردشگری و کانون سوغات استان قم فعال باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم افزود: سرای ملاحسین یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجاریه است که در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

وی بیان کرد: این سرا در خیابان آذر قم در محله قدیمی پامنار واقع است که در نزدیکی آن میدان و بازار کهنه به عنوان یکی دیگر از آثار تاریخی استان قرار دارند.

ارجمندی گفت: سرای ملا حسین از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر قم محسوب می‌شود و شامل سَردَر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حُجرِه‌های متعدد، اِیوان و اِصطَبل می‌باشد.

وی گفت: سرای ملاحسین تحت تاثیر تحولات مختلف در دوره های اخیر، رونق سابق را نداشت و همین امر باعث بروز آسیب در بخش کالبدی و کارکردی اثر شده بود از این رو در سال گذشته عملیات مرمت و بهسازی آن آغاز شد.

وی ادامه داد: در همین راستا و بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و ساماندهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران تهیه شد.

ارجمندی افزود: سامان‌دهی میدان کهنه در ادامه طرح مرمت سرای ملاحسین، بازار کهنه و بهسازی محور فرهنگی‌تاریخی مسجد جامع که قدمت دو گلدسته این مسجد به دوره ساسانی می‌رسد، در احیای این مجموعه بی‌نظیر و ارائه خدمات گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

مسجد جامع شهر قم به شماره ۱۹۴ در ۹ مرداد سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در محله مسجد جامع، نزدیک دروازه ری سابق (بلوار عمار یاسر، کوچه ۱۵) قرار دارد. این مسجد، دوازدهمین مسجد جامع کشور است.

«بازار کهنه» شهر قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال است و قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله سَرّاجی (زین‌سازی)، خَراطی (چوب‌تراشی)، نجاری، کاشی‌کاری، آهنگری، آبکاری و سفیدکاری مِس، رنگرزی سنتی، گیوه‌دوزی، منبت‌کاری و… را در خود جای ‌داده است.

این بازار در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بازار در شهر قم، محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳، جنب میدان کهنه قرار دارد.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، همچنین صبح امروز از چند امکانات چند مجتمع بین‌راهی بویژه مسیر قم اراک بازدید کرد.

واحدی در ابتدای ورود به قم به مقام شامخ شهدای این شهر ادای احترام کرد

وی با حضور در گلزار شهدای مدافع حرم در بهشت معصومه شهر قم، ضمن نثار گل بر مزار شهیدان گمنام و شهدای مدافع حرم فاتحه‌ای قرائت کرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی در دومین سفر استانی رییس جمهور و اعضای دولت به قم، آیت الله رییسی را همراهی می‌کند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه وارد قم شد؛ این پانزدهمین سفر از دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور است.

دیدار و گفت وگو با شماری از علما و مراجع تقلید، افتتاح چندین طرح عمرانی، بررسی مهم‌ترین مسائل استان قم و پیگیری چگونگی اجرای مصوبات سفر دور نخست سفر از برنامه‌های آیت‌الله رییسی در سفر به استان قم است.