مزارع تحت پوشش طرح جهش تولید، مقاوم در برابر تنش‌های آبی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه 100 هکتار از مزارع این استان تحت پوشش طرح جهش تولید قرار دارند، گفت: این بخش از مزارع که تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، در برابر تنش‌های تغییرات آب و هوای آخر فصل جاری مقاوم هستند.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، محمد زاهدی به برگزاری نشست درون‌سازمانی طرح جهش تولید در دیمزارها و بررسی وضعیت این بخش اشاره داشته و افزود: با توجه به اثرات مثبت این طرح پیش‌بینی می‌شود استقبال کشاورزان در سال‌های آینده از این طرح بیشتر و سطح زیرکشت این طرح افزایش قابل توجهی داشته باشد.

وی به عدم نگرانی در رابطه با کمبود بارندگی‌ها در مزارع تحت پوشش طرح جهش تولید اشاره کرده و ادامه داد: در خصوص مزارع تحت پوشش طرح جهش تولید که در سال‌های اخیر اجرا شده، نگرانی‌های کمبود آب و بارندگی وجود ندارد و این مزارع در برابر تنش‌های آخر فصل مقاوم هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه بارندگی بلندمدت در کشور ۶ درصد منفی ثبت شده است، اظهار داشت: در این راستا استان مرکزی نیز جزء استان‌های کم‌بارش در بازه زمانی ۳ سال گذشته بوده است.

زاهدی با تأکید بر اینکه در مجموع متوسط بارندگی‌ استان مرکزی نسبت به دوره بلندمدت سال گذشته کاهش داشته است، تصریح کرد: بارندگی کوتاه‌مدت این استان به طور متوسط ۲۲۶٫۶ درصد در سال جاری بوده است که این شاخص نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته، اما نسبت به بارندگی بلندمدت ۱۲ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها ۳ شهرستان در سطح استان مرکزی از نظر بارندگی وضعیت مناسبی داشتند، بیان داشت: در شاخص بارندگی بلندمدت، شهرستان فرمهین ۱۰۰ درصد رشد، شهرستان کمیجان ۲۷ درصد رشد و شهرستان خنداب ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش بارندگی داشتند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تأکید کرد: بارندگی پاییزه وضعیت مناسبی نداشت به همین دلیل بخشی از دیمزارها سبز نشد، با این حال با توجه به بارندگی مناسب فصل اسفند ماه سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری، وضعیت مزارع مناسب و مانند مزارع آبی شده‌اند.

زاهدی ابراز داشت: نگرانی دیگری در خصوص احتمال هوای خشک و گرم در انتهای اردیبهشت ماه با توجه به اقلیم استان مرکزی وجود دارد که در این راستا مزارع استان با تنش آبی مواجه نشود و وضعیت رویشی سطح بالای کنونی از نظر آبی تأمین نگردد.