فاز نخست شهربازی سرزمین شادی قم آماده بهره‌برداری است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم گفت: فاز نخست شهربازی سرزمین شادی بوستان فدک افتتاح و در ادامه به یکی از مجموعه‌های بزرگ کشور تبدیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، پیام جوادیان در نشست صمیمی با اصحاب رسانه که در مجموعه تفریحی گردشگری سرزمین شادی واقع در بوستان فدک برگزار شد، اظهار کرد: پس از ۸ سال توانستیم سرانه فضای سبز شهر قم را از ۱۳ مترمربع به ۲۱ مترمربع برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در شهر قم با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، مطرح کرد: یکی از مطالبات اصلی مردم از شهرداری قم، بوستان‌هایی شهری بودند که امروز توانستیم با احداث حدود ۴۰۰ بوستان شهرداری به جایگاه خوبی در خصوص این مطالبه برسیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه شهر قم رتبه سوم کلان‌شهرها در حوزه سرانه فضای سبز را دارد، عنوان کرد: سال ۱۳۹۴ تنها شهربازی قم در وضعیت نامطلوبی بود و غیر از ۷۲ تن شهربازی دیگری نداشتیم.

وی با تأکید بر اینکه در همان ایام توسعه اماکن رفاهی، گردشگری و تفریحی در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: امروز شهر قم دارای اماکنی مانند سورتمه، تله‌سیژ و شهربازی بوستان علوی، شهربازی بوستان غدیر، باغ پرندگان و شهربازی بزرگ بوستان فدک است.

جوادیان با بیان اینکه شهر قم به قطب گردشگری تبدیل‌شده است که زائرین در کنار زیارت حرم و جمکران می‌توانند از آن استفاده کنند، تصریح کرد: بوستان خضر یکی از زیباترین بوستان‌های کشور است که توسط مدیریت شهری قم ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه به دستور شهردار احداث بوستان هزار هکتاری نیز در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: تاکنون حدود ۴۰۰ هکتار این بوستان آماده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه بوستان‌های مطرح کشور مانند پارک کوه سنگی مشهد نیز مساحت کم‌تری از این بوستان دارند، گفت: بوستان زائر با مساحت ۲۲۰ و کوثر با ۳۰۰ هزار مترمربع نیز از دیگر بوستان‌های قم هستند.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم یک قطب سبز در شهر قم ایجاد کنیم، ابراز کرد: یک نکته مهم در این خصوص این است که این توسعه‌ها با همان منابع آبی موجود بوده و تنها از روش‌های مدرن نوین و‌ جدید استفاده شده است.

جوادیان با بیان اینکه یکی از کلان‌شهرهایی هستیم که از پساب تسویه شده استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: امروز ۱۰۰ لیتر در ثانیه پساب تسویه ثانویه در فضای سبز جنگلی استفاده می‌کنیم که تا پایان سال به ۳۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید که فضای سبز قم را بیمه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در طرح‌های شهری قم توسعه پایدار دیده‌شده است، مطرح کرد: امروز به سمت شهر سبز و شهری که دوست‌دار محیط‌زیست است حرکت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم اضافه کرد: باغ گیاه‌شناسی بزرگ شهر قم نیز در کنار بزرگ‌راه آیت‌الله بروجردی به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این باغ گیاه‌شناسی به‌عنوان یک مجموعه تفریحی، گردشگری و علمی آغاز شده است که پس از تکمیل، تحویل شهروندان می‌شود.

جوادیان با بیان اینکه در سطح شهر نیز باغچه‌های ایجاد شده ملموس هستند، عنوان کرد: در سطح شهر قم توانسته‌ایم ۷۰۰ میلیون کیلومتر باغچه طولی و فضای سبز کناری ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ کل بودجه فضای سبز قم حدود ۵۰ میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: این مبلغ امروز به حدود هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم افزود: عرصه شهربازی بوستان فدک با قرارداد ۳۰ ساله به یک مجموعه واگذار شده بود که به‌صورت کاملاً آشفته اداره شده و هیچ حق و حقوقی به مردم قم نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ بیش از ۱۵۰ درخت تنومند این مجموعه خشکیده بود، تصریح کرد: همچنین بیش از ۵۰۰ کامیون نخاله، ضایعات و پسماند را نیز از این محوطه جمع‌آوری کردیم.

جوادیان با اشاره به اینکه با قرارداد مناسبی واگذاری این شهربازی انجام شد، یادآور شد: پس از واگذاری، بازسازی نه بلکه کاملاً ساخت جدید انجام شد.

وی ادامه داد: در قرارداد قیمت ارز یک پنجم قیمت فعلی بود درحالی‌که دستگاه‌ها وارداتی بوده فرایند اخذ استاندارد بسیار طولانی شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه با گرانی ارز و عدم ثبات قیمت مواجه بودیم ولی سرمایه‌گذار در این مسیر سست نشد، گفت: امروز فاز نخست این مجموعه افتتاح می‌شود و در ادامه به یکی از مجموعه‌های بزرگ کشور تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از وسایل این مجموعه در کشور بی‌نظیر هستند، مطرح کرد: تلاش کردیم تمام اقشار جامعه بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.