علی ربیعی: اولین اثر تحریم بر طبقات پایین و کارگران است/ ناامیدی برای دست‌یابی به شغل در حال افزایش است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
عضو شورای مرکزی خانه کارگر گفت: اولین اثر تحریم بر طبقه پایین اجتماعی و کارگر است، افرادی که تحریم را دست کم می‌گرفتند خودشان می‌دانند و خدای خودشان، تحریم زندگی‌زدا، فقر گستر و امیدزدا است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، نشست کنگره سراسری خانه کارگر (عادی و فوق‌العاده) با حضور ریاست و اعضا در مجتمع کارگران شهید امامی چمخاله برگزار شد.

علی ربیعی در این نشست گفت: متوسط رشد اقتصادی ما در ۴۰ سال بین ۲ تا ۳ درصد بود در صورتی که در سندهای چشم‌انداز ۸ درصد پیش‌بینی شده و این موضوع فاصله ما را با کشورهای دیگر بیشتر کرده و در جامعه کارگری هم تأثیرگذار است.

عضو شورای مرکزی خانه کارگر ادامه‌داد: فقدان رشد اقتصادی باعث شده صندوق تأمین اجتماعی ناپایدار شود، چرا که کارخانه‌ها شکل نگرفته‌اند و کارگران صنعتی ما رشد پیدا نکرده‌اند، ما صنایع را نوسازی نکردیم که خطرناک است.

وزیر اسبق کار عنوان کرد: تعداد افراد در انتظار شغل و ناامید در دست‌یابی به شغل روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ امروز میانگین بیکاری در بین جوانان ۲۰ تا ۳۰ درصد است، افرادی که نه شغل دارند، نه در حال آموزشند و نه دارای مهارت، در حال افزایش است.

وی اضافه‌کرد: شغل‌هایی به وجود آمده که کیفیت ندارند، ۲ میلیون شاغل در اسنپ و تپسی در یک شهر داریم.

این مسئول بیان کرد: اعلام می‌شود که اشتغال‌زایی شده‌است؛ اما این ها ناامیدکننده‌ترین و ناپایدارترین شغل‌هایی هستند که ایجاد شده‌است.

زیرساخت‌ها برای نیروی کار آینده فراهم نیست

ربیعی اظهار کرد: عدم رشد اقتصادی به گسترش فقر منجر می‌شود، فردی که یک بیماری پیدا می‌کند از دهک خود سقوط می‌کند و در این شرایط سیاست‌گذاری معطوف به حفظ طبقه داشته‌باشیم که ممکن نمی‌شود.

سخنگوی سابق دولت با اشاره به تغییرات جمعیتی در کشور گفت: نیروی کار آینده از نظر سلیقه و ذائقه شغلی متفاوت هستند و برای مواجهه با آن آمادگی نداریم، باید مشاغل خدماتی را افزایش دهیم.گرایش نیروی کار در آینده بر مبنای تکنولوژی خواهد بود و با کاهش پهنای باند و نبود زیرساخت برای آینده با بحران شغل مواجه خواهیم شد.

باید برای جذب نسل جدید در خانه کارگر برنامه‌ریزی شود

عضو شورای مرکزی خانه کارگر درباره خانه کارگر گفت: ما باید در خانه کارگر طوری انعطاف ایجاد کنیم که کارگران نسل جدید هم بین ما جا داشته‌باشند و مشاغل آینده را هم مد نظر قرار دهیم؛ درواقع باید تشکلات انعطاف‌پذیر باشند تا نسل جدید هم برای عضویت گرایش داشته‌باشند.

وی ادامه‌داد: برای حمایت از مشاغل آینده باید برنامه داشته و زیرساخت قانونی را فراهم کنیم.

ربیعی بیان کرد: خانه کارگر یک تشکل اجتماعی و حمایتی برخواسته از طبقه کارگر است و باتوجه به اینکه فقر در جامعه در حال افزایش است ما باید وظیفه خود را بیشتر کنیم و بدانیم چطور از کارگران بیشتر حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رمز اثرگذاری این است که باید تشکل را با جذب نسل جدید و ارتباط بیشتر با اعضا قوی کنیم.