شاهد رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در جامعه هستیم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مشاور معاون توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه شاهد رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در جامعه هستیم، گفت: شاخص‌های کتابخانه‌ای در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، امیر یاری در مراسم تکریم از کتابداران استان مرکزی در اراک، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی نهادی فرهنگی، سرزنده، با هویت ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه هستند و وظیفه مهم آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز افزایش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تحقق عدالت عمومی برای دسترسی به کتاب است. این نهاد با هدف ارائه خدمات به عموم مردم و اقشار خاص با هدف‌گذاری دقیق و درست، گام‌های مؤثری برداشته است.

مشاور معاون توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تغییر جایگاه کتابخانه‌ها در بین اقشار جامعه اشاره کرده و اظهار داشت: امروز شاهد تغییر جایگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حیث ملی، نگاه مردم و مسئولین هستیم.

یاری تصریح کرد: در راستای اجرای عدالت فرهنگی و دسترسی عموم افراد جامعه به کتاب و توسعه خدمات بر پایه نیاز جامعه، شاهد حمایت‌های متعدد در نهضت تکمیل، ساخت و بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها و توسعه شبکه کتابخانه‌های سیار هستیم.

وی بیان داشت: در رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی نگاه به کتابخانه تغییر پیدا کرده است. کارکرد کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی ارزنده دیگری از جمله بیش از ۶۰ خدمت در راستای توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود.

مشاور معاون توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: این نهاد به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی و پایه توسعه کار فرهنگ کتاب محور در سطح کشور است.

یاری ابراز داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی دارای بیش از ۳۷۴۶ باب کتابخانه عمومی شامل ۲۷۵۶ باب کتابخانه نهادی، ۸۳۸ باب کتابخانه مشارکتی، ۳۲ باب کتابخانه مستقل، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی است.

وی اضافه کرد: افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها از دستاوردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

مشاور معاون توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به جایگاه ایران از لحاظ فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی اشاره کرده و گفت: از دیدگاه بین‌المللی شاهد قرار گرفتن فعالیت‌های کتابخوانی کشور در جایگاه نخست منطقه و همچنین در زمره ۲۰ کشور برتر جهان هستیم.

یاری افزود: هر کجا که پیشرفت تمدن‌ساز و سعادت دنیوی و اخروی برای انسان به ارمغان آمده است، ردپایی از کتاب در آن مشاهده می‌شود. کتاب و کتابخوانی همواره نقش مهم و اساسی در تاریخ پیشرفت مادی، معنوی و تمدنی بشر داشته است.

وی از کتابداران فعال در کتابخانه‌های عمومی قدردانی کرده و ادامه داد: تلاش‌های حدود ۶۰۰۰ کتابدار به عنوان نیروی محرک و شبکه پویای کتابخانه‌ها که با وجود برخی مشکلات و کمبودها، صبورانه و بی‌حاشیه در مسیر گسترش خواندن و کتابخوانی مشغول به خدمت صادقانه در سطح کشور هستند، قابل تقدیر است.