معجزه ادعاهای موفق
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
شاید جالب باشد که بدانید تمام سیاست‌گذاری‌ها و قوانین اجتماعی امروز ما به ‌دلیل طرح ادعاهای موفق است.

امین مقدم؛ دکتری حقوق خصوصی و دکتری «ام بی ای» حقوق عمومی

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از کرمانشاه، آیا تا به‌ حال کلمه ادعاهای موفق به گوشتان خورده است؟ یا درباره آن مطلبی شنیده‌اید؟ شاید جالب باشد که بدانید تمام سیاست‌گذاری‌ها و قوانین اجتماعی امروز ما به ‌دلیل طرح ادعاهای موفق است.

به ‌صورت کلی، این دسته از اطلاعات نقش بزرگی در جهان ایفا می‌کنند؛ اما افراد کمی به آن توجه دارند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم تا اطلاعات شما عزیزان نیز درباره این ادعاها افزایش یابد.

منظور از ادعاهای موفق چیست؟

بگذارید تعریف این کلمه را با یک مثال آغاز کنیم. در سال ۱۹۶۰، هیچ قانونی علیه والدین خشن وجود نداشت. در واقع در آن زمان کاملاً طبیعی بود که پدر و مادر یک خانواده با روش‌های بسیار خشن فرزندان خود را تربیت کنند، اما کم‌کم این نوع شیوه پرورش زیر سوال رفت. در حال حاضر نیز شاهد قوانین بلند و بالایی هستیم که والدین خشن را به‌ عنوان مجرم معرفی و در صورت نیاز برای آنها مجازات هم تعیین می‌کنند.

طرح ادعای موفق تنها عاملی هستند که باعث وضع این قوانین شده‌اند. ادعاهای موفق اطلاعاتی‌اند که تأثیر آنها بر روی عملکرد جامعه اثبات شده است. برای مثال، وقتی در گذشته فرزندان یک خانواده در اثر کتک‌های شدید والدین خود به بیمارستان مراجعه می‌کردند، حقوقدان‌ها کم‌کم به این نتیجه رسیدند که این نوع شیوه تربیتی کاملاً اشتباه است و هیچ والدین حق آسیب زدن به فرزند خود را ندارد. در نهایت آرام ‌آرام قوانینی مبنی بر مجرم دانستن این دسته از خانواده‌ها به تصویب رسید.

باید بدانید طرح ادعاهای موفق تنها در این رابطه نبوده، بلکه می ‌توان آن را در تمام ابعاد اجتماعی و فرهنگی مشاهده کرد. برای مثال، قوانین مربوط به مصرف مواد مخدر و مستی در هنگام رانندگی نیز به ‌واسطه این نوع ادعاها به تصویب رسیده است.

مزیت ادعاهای موفق چیست؟

مزایای آن عبارت ‌اند از:

تنها عامل بروز اتفاقات مثبت در جوامع مختلف هستند.

قابلیت تغییر درک اخلاقی افراد گوناگون را دارند.

این نوع ادعاها می‌توانند افراد ضعیف را از مورد ظلم و ستم قرار گرفتن نجات دهند.

تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیار خوبی را در جوامع ایجاد می‌کنند.

در تمامی حوزه‌ها، از بازاریابی گرفته تا روانشناسی و علوم اجتماعی و غیره مؤثرند.

شاید بتوان گفت ادعاهای موفق مهم‌ترین عامل پیشرفت و تغییر جوامع هستند و می‌توان آن‌ها را به روزنه‌های امید یک کشور تشبیه کرد.

۳ نکته مهم درباره طرح ادعای موفق که باید بدانید.

این ادعاها تنها زمانی تغییراتی عظیم را در یک کشور ایجاد می‌کنند که از این ۳ ویژگی برخوردار باشند:

باید بر پایه اطلاعاتی دقیق و موثق بیان شوند، به ‌طوری ‌که امکان بررسی و سنجش آنها نیز وجود داشته باشد. در غیر این صورت، هیچگاه موجب بروز تغییراتی عمیق نمی‌ شوند.

این ادعاها باید قابلیت تغییر باور و عقاید عمومی جامعه را داشته باشند.

و در آخر باید بتوانند رفتار و عملکرد افراد را تغییر دهند.

هر طرح ادعای موفقی که از ویژگی‌ های بالا برخوردار باشد، بعد از مدتی تبدیل به یک قانون جدید می‌شود.

  • نویسنده : امین مقدم