سه هزار طرح اقتصادی در کرمانشاه متقاضی دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه با اشاره به اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی تسهیلات تبصره ۱۸ امسال کرمانشاه، گفت: تاکنون سه هزار طرح دریافت شده که اولویت نیز با صنایع پیشران و دانش‌بنیان است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»،  محمود رشیدی‌اقدم در نشستی خبری در اداره کل امور اقتصادی و دارایی کرمانشاه بیان کرد: تاکنون طرح های مختلف توانسته اند از طریق بانک ها ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند ضمن اینکه این رقم در سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بوده است.

وی تصریح کرد: طرح ها برای استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ باید حداقل سه شرط از شرایطی مانند پیشران بودن، تولید محور بودن، صادرات محور بودن، اشتغال آفرینی بالا و نیز دارا بودن ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی را داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه در ادامه مهمترین موضوع را صدور مجوزها دانست و گفت: این موضوع یکی از شاخص های بانک جهانی است به همین منظور راه اندازی درگاه ملی مجوزها را باید یکی از کارهای مهم دولت دانست.

وی افزود: تا کنون ۳۵ هزار درخواست مجوز در استان در این درگاه ثبت شده است و از این تعداد ۳۴۰ درخواست با مشکلاتی مانند بارگذاری ناقص مدارک مواجه بوده اند که درخواست آنها رسیدگی شده است.

رشیدی‌اقدام، رتبه کلی استان در محیط کسب کار را دهم کشوری اعلام کرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در این زمینه پنج پله ارتقا داشته ایم.

وی در ادامه به برنامه مولد سازی اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش تنها دستگاه هایی هستند که ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از مولد سازی اموال مازاد خود را مجازند که در طرح های عمرانی خودشان هزینه کنند و بقیه دستگاه های اجرایی استان تنها ۵۰ درصد درآمدشان را می توانند صرف برنامه های عمرانی خودشان بکنند و ۵۰ درصد مابقی را باید به خزانه کشور واریز کنند هرچند همان ۵۰ درصد نیز در نهایت دوباره جذب برنامه های عمرانی کشور می شود.

رشیدی‌اقدام در خصوص اهمیت مولد سازی نیز گفت: هرچقدر شفاف سازی مالی در کشور داشته باشیم برکاتش در نهایت به نظام بر می گردد چرا که این موضوع مانع فساد می شود.

وی در خصوص شناسایی اموال دستگاه های اجرایی استان نیز توضیح داد: در این مدت حدود ۱۱ هزار سند دفترچه ای به منظور برطرف کردن معارض و تعیین حدود املاک به سند تک برگ تبدیل شده اند.

این مسوول تعداد املاک مشخص شده از ابتدای امسال را ۸۲ ملک اعلام کرد و گفت: اسناد ۵۱ ملک به ارزش ۲۱۰ میلیارد تومان ارسال شده ضمن اینکه سال گذشته نیز ۵۵ ملک به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان مشخص شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در عین حال از معرفی ۱۰ پروژه مهم استان برای بهره مندی از سهم ۵۰ درصدی خزانه از محل مولد سازی اموال دولتی خبر داد و گفت: این طرح ها شامل راه آهن غرب استان ، طرح آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان، ایجاد تاسیسات فاضلاب و تصفیه خانه کرمانشاه، فاز اول قطار شهری، ایجاد بیمارستان آموزشی ۵۴۰ تختخوابی، تکمیل سامانه گرمسیری، تکمیل بزرگراه اسلام آباد غرب به قصر شیرین ، چهار خطه کردن محور قرانچی- روانسر- پاوه – نوسود و در نهایت تکمیل کتابخانه عمومی شهر کرمانشاه می شود.

رشیدی‌اقدام در ادامه از مسدود کردن حدود ۲ هزار و ۸۰۰ حساب دستگاه های اجرایی در بانک مرکزی خبر داد و گفت: در نهایت تمام حساب های دستگاه های اجرایی استان نزد بانک مرکزی به ۴۶۲ حساب تبدیل شده است.

وی این اقدام را در راستای کنترل بهتر ضروری دانست و گفت: با این کار بی انظباطی بانک ها نیز کمتر می شود.

نماینده وزیر اقتصاد و دارایی در استان کرمانشاه همچنین اشاره ای به شاخص های اقتصادی کرمانشاه داشت و گفت: نرخ بیکاری ۱۵ و یک دهم درصدی زمستان گذشته جایش را به نرخ بیکاری ۱۰ و ۲ دهم درصدی در بهار امسال داده است ، همچنین واردات سه ماهه اول امسال ۴۸ درصد کاهش و صادرات ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رشیدی اقدام، کاهش واردات را در مجموع یک شاخص مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: تورم نقطه ای ۶۱ درصدی اسفند ماه گذشته هم اکنون به ۴۱ و نیم درصد رسیده ضمن اینکه میانگین تورم کشوری در سال گذشته حدود ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در جنگ اقتصادی در جذب سرمایه گذار خارجی مشکل داریم گفت: در این شرایط سرمایه گذار خارجی اگر بیاید مورد تحریم قرار می گیرد.

وی افزود: با این حال شرکت چینی که پیشتر در استان سرمایه گذاری کرده بود حدود سه و نیم میلیون دلار سرمایه گذارش را افزایش داده است ضمن اینکه یک شرکت دارویی به همراه شریک آلمانیش نیز در حال ساخت پروژه خود در کرمانشاه هستند.

رشیدی‌اقدام تاکید کرد که در زمینه سرمایه گذاری نیاز به فرهنگ سازی جدی در کرمانشاه وجود دارد چرا که سرمایه همانند آهو است و به محض کوچکترین احساس نا امنی فرار می کند.

وی افزود: برای جذب سرمایه گذار در استان نیاز به پیش امکان سنجی داریم و در این زمینه ضعف و مشکل جدی در استان وجود دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در پایان تصریح کرد: کرمانشاه از نظر سرمایه گذاری های انجام شده حتی ۳۰ درصد استان هایی مانند اصفهان و البرز نیست برای همین به منظور جذب سرمایه گذار خارجی تمام روش های تامین مالی دنیا احصا شده است تا بهترین راه را در شرایط کنونی پیدا کنیم.

  • منبع خبر : ایرنا