دستگیری رهبران اتحادیه‌های کارگری هنگ کنگ توسط چین
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
شاران بارو، دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، گفت: «سرکوب تشکلات صنفی در منطقه هنگ کنگ چین به دنبال تسلط سیاسی بیشتر دولت بر این منطقه بدتر و بدتر می‌شود.»

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، به نقل از پایگاه کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، روز گذشته پلیس امنیت ملی چین به دفاتر کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری منحل شده منطقه هنگ کنگ یورش برده، چهار رهبر سابق را دستگیر و خانه‌های آن‌ها را تفتیش کرد.

فعالان اتحادیه‌ای که بازداشت و بازجویی شدند، شامل کسانی چون رئیس سابق اتحادیه جو ونگ، معاون سابق لئو تانگ، خزانه دار اتحادیه چونگ فای، و دبیر کل سابق اتحادیه‌های کارگری هنگ کنگ لی چوک یان بوده‌اند که به دلیل فعالیت‌های اتحادیه کارگری اکنون در زندان به سر می‌برد.

شاران بارو، دبیر کل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در واکنش به این رویداد گفت: «سرکوب تشکلات صنفی در منطقه هنگ کنگ چین به دنبال تسلط سیاسی بیشتر دولت بر این منطقه بدتر و بدتر می‌شود.»

طبق این گزارش، اصل آزادی تشکل‌های سازمان بین المللی کار و کنوانسیون ۸۷ که دولت محلی هنگ کنگ نیز آن را تصویب کرده بود، اکنون نقض شده است و دولت چین گروه‌های مختلف را به دلیل فعالیت‌های صنفی مشروع جرم‌انگاری می‌کند تا فضای ترس و ارعاب را برای همه گروه‌های مدنی ایجاد کند.

شاران بارو، دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری می‌گوید: «تاکتیک مقامات برای استفاده از فعالیت‌های اتحادیه‌های کارگری قدیمی برای کنترل جامعه، اکنون با منطق، عدالت و قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. یعنی اصل آزادی تشکل‌های سازمان بین المللی کار و کنوانسیون ۸۷ که هنگ کنگ آن را تصویب کرده است اکنون در عمل نقض شده است. وضعیت حقوق بشر در هنگ کنگ به سرعت رو به وخامت است و دولت‌هایی که به قوانین و مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی و آزادی انجمن‌ها و تشکلات اهمیت می‌دهند باید سریع‌تر در این رابطه واکنش نشان دهند.»

  • منبع خبر : ایلنا