درخواست مجمع جهانی “ایسا” برای گسترده کردن پوشش تامین اجتماعی برای کارگران جهان
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
نشست وزرای کار بریکس به همراه نمایندگان سازمان جهانی کار «ILO» و «ISSA» به بحث در مورد چگونگی گسترش پوشش تامین اجتماعی و تقویت ظرفیت نهادی آن در کشورهای بریکس اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، این مجمع جهانی صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی (با نام مخفف: «ISSA») در نشست وزرای کار و اشتغال پیمان بریکس در آفریقای جنوبی حضور یافته و در توافقی؛ همکاری با این کشورها را در زمینه توسعه چتر تامین اجتماعی آغاز کرد.

وزرای کار پنج کشور اصلی و بنیانگذار بریکس (برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی) برای اولین بار پس از شیوع همه‌گیری کرونا با هم جلسه‌ای داشتند که در آن به مسئله چالش‌برانگیز بحران صندوق‌های تامین اجتماعی پرداختند. این نشست به همراه نمایندگان سازمان جهانی کار «ILO» و «ISSA» به بحث در مورد چگونگی گسترش پوشش تامین اجتماعی و تقویت ظرفیت نهادی آن در کشورهای بریکس اختصاص یافت.

مارسلو ابی رامیا کائتانو، دبیرکل مجمع ISSA با اشاره به بحران پیری جمعیت در جهان و اهمیت حفظ صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی در این شرایط، یادآور شد: علیرغم پیشرفت قابل توجه در گسترش پوشش تامین اجتماعی، در سال‌های اخیر، حق برخورداری از تامین اجتماعی برای بیش از نیمی از جمعیت جهان که فاقد هرگونه حمایت اجتماعی هستند، رویایی باقی مانده است.

وی در عین حال به دستاوردهای اخیر در همکاری‌های بریکس در زمینه تامین اجتماعی اشاره کرد.

در ادامه با حضور دبیرکل ISSA و نماینده سازمان جهانی کار، هر پنج وزیر کار کشورهای عضو، محورهای اصلی را برای همکاری خود در زمینه مسائل مربوط به تامین اجتماعی تعیین کردند. اولین محور اعلام شده، ایجاد شرکت‌های پایدار، نوآوری و افزایش بهره‌وری در مدیریت صندوق‌ها و تامین اجتماعی شناخته شد. دومین محور، ترویج حقوق شاغلین در محل کار و کاهش کسری کار شایسته و فاقد بیمه بود که به افزایش افراد تحت پوشش صندوق‌ها و دوام آوری آن یاری می‌رساند. سومین محور، تضمین دسترسی همگانی به حمایت اجتماعی و امنیت درآمدی پایه بود که به وظایف امدادی صندوق‌های دولتی تاکید می‌کرد. چهارمین محور معرفی شده تلاش برای رفع شکاف مهارتی در اقتصاد بخش غیررسمی و تلاش برای کوچک کردن اقتصاد کارگاه‌های زیرزمینی بود که آفتی برای گسترش چتر تامین اجتماعی هستند.

در ادامه؛ بیانیه وزارت‌های کار و اشتغال کشورهای عضو BRICS در تعهد به بستن شکاف‌های پوشش تامینی و کفایت و پیشرفت بیشتر صندوق‌ها به‌سوی تحقق آرمان تامین اجتماعی همگانی تا سال ۲۰۳۰ صادر شد.

ISSA و ILO در این نشست ارائه مقاله مشترکی را در مورد این موضوع تضمین دسترسی همگانی به حمایت اجتماعی داشتند. این دو سازمان بر اهمیت تضمین دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و حداقل امنیت درآمد پایه برای همه، تضمین چتر اجتماعی برای بازنشستگان، و ایجاد ظرفیت‌های نهادی برای دسترسی کارآمد، ارائه خدمات با کیفیت، حکمرانی خوب و اعتماد عمومی به صندوق‌ها تاکید کردند.

وزرای BRICS از ISSA و ILO برای حمایت مهمشان قدردانی کردند. اخیراً عضویت بریکس برای آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات از اول ژانویه ۲۰۲۴ تایید شده و از سال آینده سازمان جهانی کار و مجمع ایسا با سایر اعضای جدید معرفی شده نیز همکاری خواهند کرد.

  • منبع خبر : ایلنا