دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم؛ فرصتی برای تبدیل ایده به عمل
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مرکز علمی کاربردی شهرداری قم، فضایی برای آموزش دانشگاهی در کنار تقویت مهارت‌های فنی است که حمایت از ایده‌های خلاقانه و کاربردی را از رسالت‌های اصلی خود می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، ساختار دانشگاه‌های علمی کاربردی یکی از جدیدترین ساختارهای نظام علمی و آموزشی کشور است. این دانشگاه کار خود را از سال ۱۳۷۳ در چند رشته و شهر در کشور آغاز کرد که رفته‌رفته شاهد گسترش آن در تمامی شهرهای کشور بودیم. تا جایی‌که اکنون بیش از هزار مرکز آموزشی علمی کاربردی در رشته‌های مختلف مهارتی در سراسر کشور فعال است.
این مرکز آموزشی بر اساس شناخت خلأهای مهارتی دانشجویان؛ و با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی بودند، راه‌اندازی شد. هدفی مهم و کاربردی که به نظر می‌رسد نیاز آن در جامعه بیش از هر زمانی احساس می‌شود.
کلان‌شهر قم نیز علاوه بر دارا بودن مراکز علمی و آموزشی متعدد، در حال حاضر میزبان هفت مرکز علمی کاربردی با محوریت و رویکرد علمی متفاوت است که دانشگاه علمی کاربردی شهرداری یکی از آن‌هاست.
دانشگاهی که همسایه دیوار به دیوار ساختمان شورای شهر در بلوار کارگر است. ساختمانی دو طبقه که دیوار سالن‌های آن مثل همه دانشگاه‌های کشور پر است از اطلاعیه‌های دانشجویی و فراخوان‌های علمی و البته المان‌هایی از فعالیت‌های دانشجویان و ایده‌های نوآورانه، که بنا دارند آن‌ها را به عمل برسانند.
هفته پژوهش و فناوری فرصت خوبی بود تا سری به این دانشگاه بزنیم. آقای مهدی عاطفی رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم که خود او به‌عنوان پژوهشگر برتر شهرداری در سال ۱۳۹۹ انتخاب شد، میزبان ما در این دانشگاه بود تا ما را در جریان فعالیت‌ها و اقدامات این مرکز آموزشی قرار دهد.

به گفته او دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم کار خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده و در حال حاضر ۵۳۰ دانشجو در ۱۳ رشته تحصیلی مختلف در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در آن مشغول به تحصیل‌ هستند.
عاطفی تعداد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را از ابتدای تأسیس تاکنون ۳۱۰۰ دانشجو عنوان کرد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی شهرداری کار خود را با سه رشته تحصیلی که معماری و طراحی نرم‌افزار از جمله آن‌ها بود آغاز کرد و تاکنون ۲۸ رشته متنوع در این دانشگاه تدریس شده که رشته‌های گردشگری، حقوق و مدیریت منابع انسانی از جمله رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه است.
مدیر مرکز علمی کاربردی شهرداری قم بر ضرورت حمایت از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه دانشجویان و استارتاپ تا تأکید دارد و فلسفه وجودی این دانشگاه را در همین راستا می‌داند.
وی به طرح‌ها و ایده‌های حمایت‌شده در دانشگاه و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری آموزشی و پژوهشی با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در این خصوص اشاره کرد و گفت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان‌های پارک‌ها و فضای سبز، میادین و تره‌بار، مدیریت پسماند، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم از جمله سازمان‌هایی بوده‌اند که تاکنون با آن‌ها تفاهم‌نامه‌هایی در خصوص همکاری‌های آموزشی امضا شده است.
عاطفی گفت: تعداد ۶۰ تفاهم‌نامه آموزشی با سازمان‌ها و نهادهای استان منعقد شده و برگزاری سمینار تخصصی گردشگری شهری، برگزاری رویداد ایده‌پردازی بررسی چالش‌ها و راهکارهای پیشگیری از زباله‌گردی و برنامه‌ریزی برگزاری رویداد استارتاپی افق‌ها و فرصت‌های نو در توسعه گردشگری از جمله اقداماتی است که از یک سال پیش تاکنون در این دانشگاه صورت گرفته است.
او در این خصوص از اضافه کردن رشته فناوری باغبانی، گرایش گل و گیاه زینتی در مقطع کاردانی و مهندسی فناوری باغبانی، در مقطع کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری خبر داد و گفت: این رشته‌ها بنابر پیشنهاد و اعلام نیاز سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، به رشته‌های دانشگاه اضافه خواهد شد که بر اساس آن سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری جزئیات تجهیزات، فضا و امکانات مورد نیاز را به ما اعلام کرد و ما با ایجاد بسترسازی‌های لازم از بهمن ۱۴۰۱ در این رشته پذیرش دانشجو خواهیم داشت.
شرکت استارتاپی “های گشت” با ایده پردازی و طراحی جوان پرانگیزه‌ای که فارغ‌التحصیل رشته الکترونیک است، شکل گرفته و یکی از این مجموعه‌هایی است که با حمایت دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم کار خود را پیش برده است.
شرکتی که به محض ورود به سالن طبقه اول دانشگاه، بنر معرفی آن و دفتر کارش خودنمایی می‌کند.
مجید حسنی ایده پرداز و طراح این شرکت گفت: از آنجایی که بودجه تأسیس و راه‌اندازی آن را نداشتم، در رویداد استارتاپی که دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم در سال ۹۹ برگزار کرد حضور یافتم و با نظر هیئت داوران توانستم امتیازهای لازم را برای حمایت از ایده‌ام به دست آورم و از آن روز تاکنون دفتر خود را در دانشگاه علمی کاربردی مستقر کنم.
او که در هنگام مصاحبه مشغول آماده‌سازی غرفه خود در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار قم بود در خصوص طرح و ایده خود که اکنون به مرحله عمل رسیده است گفت: صنعت گردشگری شاخه‌های گسترده‌ای دارد و برخلاف سایر شاخه‌ها که ابزار و تجهیزات در پیشبرد آن‌ها نقشی اساسی دارند، در این صنعت انسان‌ها و افراد تعیین‌کننده هستند. ازاین رو تلاش کردم تا سامانه‌ای را طراحی کنم که فرایند سفر و جستجوی راهنمای تور و مکان مناسب برای گشت‌وگذار برای مسافران را راحت‌تر کند.
آقای حسنی گزینه‌هایی مثل رستوران، جاذبه گردشگری هر شهر، زمان مورد نیاز، اقامت و سایر مواردی که به یک سفر ایمن و راحت کمک می‌کند را در سامانه خود در نظر گرفته و می‌گوید مسافران و یا حتی راهنمای تورهای گردشگری می‌توانند با مراجعه به سایت higasht.ir از امکانات این هوش مصنوعی استفاده کنند.
آنچه از نام دانشگاه علمی کاربردی و فلسفه وجودی آن مشخص است این است که این دانشگاه تلاش دارد تا قدم در مسیری بگذارد که علم و دانش را از کتابخانه‌ها و پژوهشکده‌ها به عرصه‌ها و میدان‌های اجرایی و عملی بکشاند. رسالتی که به نظر دشوار می‌رسد اما چراغ‌های امیدواری را در عرصه تبدیل ایده به عمل روشن نگه می‌دارد.
از طرفی دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه علمی کاربردی شهرداری که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند هم می‌توانند به‌عنوان یک الگو و راهنما برای سایر مراکز آموزشی عمل کنند تا این مسیر هموارتر از همیشه طی شود.