افزایش مدت ماندگاری کالاها در بنادر و گمرکات / لزوم تعیین تکلیف خودروهای توقیفی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه با تاکید بر تعیین تکلیف کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در گمرکات و بنادر گفت: بررسی‌های میدانی در کشور نشان می‌دهد که امسال نسبت به سال قبل، ماندگاری کالاها بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، علی جمادی در بازدید میدانی از آخرین وضعیت اموال توقیفی در بنادر، گمرکات و پارکینگ‌های استان خوزستان، اظهار کرد: ماندگاری کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در گمرکات و بنادر یکی از دغدغه‌های اصلی در کشور است و در این سفر نسبت به تسریع در ترخیص کالاها از بنادر و گمرکات، دستوراتی صادر شد.

وی در جمع‌بندی سفر خود به خوزستان افزود: بررسی‌های میدانی در کشور نشان می‌دهد که امسال نسبت به سال قبل، ماندگاری کالاها بیشتر شده است و این مساله با توجه به شرایط آب و هوایی بنادر به ویژه در استان خوزستان می‌تواند به فساد کالاها منجر شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌هایی که باید سلامت و بهداشت کالا را اعلام کنند در این مورد تسریع کنند تا مانع از فساد کالاها شوند. همچنین از نهادهای نظارتی تقاضا داریم که این موضوع به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد و به‌ویژه در خصوص کالاهای سریع الفساد و دارای تاریخ مصرف تسریع شود.

جمادی با تاکید بر اهمیت جلوگیری از تضییع بیت المال، گفت: از سوی دیگر برخی کالاها فضای زیادی از انبارها را اشغال کرده و سال‌ها است که تعیین تکلیف نشده‌اند که با توجه به هزینه نگهداری و امکان فساد کالاها، باید نسبت به این مسئله بازنگری دقیق انجام شود.

وی گفت: همچنین مقرر شد در ارتباط با اختلاف نظری که در مورد کالاهای آلوده وجود دارد، گمرک و اموال تملیکی ظرف یک ماه آخرین وضعیت را اعلام کنند.

جمادی افزود: وضعیت تعیین تکلیف خودروهای مصادره‌ای در کشور مطلوب است اما در مورد خودروهای توقیفی نیاز به فعالیت بیشتر است و می‌توان با استفاده از ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی، این خودروها را سریع‌تر تعیین تکلیف کرد تا از تضییع بیت‌المال پیشگیری شود.

معاون دادستان کل کشور گفت: انتظار ما این است که با احساس مسئولیتی که وجود دارد راهکارهای لازم را اندیشیده و به کار گرفته شود.

بنا بر اعلام دادگستری خوزستان، جمادی از پشتکار، توانایی و پیگیری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان قدردانی کرد و گفت: با روحیه‌ای که در دادستانی استان وجود دارد، امیدواریم که شاهد کاهش مشکلات موجود در استان و رفع موانع اقتصادی باشیم.