از ارسال پیامک‌های خوش‌آمدگویی به زائران و مسافران تا تقویت فرهنگ میزبانی در قم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دومین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی و راهنمایی ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر با برنامه‌ریزی برای معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری شهر قم در دو پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و تأکید بر تقویت فرهنگ میزبانی و اعلام آمادگی مخابرات برای ارسال پیامک‌های خوش‌آمدگویی به زائران و مسافران در شهرداری قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، دومین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی و راهنمایی ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر استان قم که به میزبانی شهرداری قم و در سالن رضوان برگزار شد، میزبان نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و اجرایی شهر بود تا تصمیماتی در جهت آمادگی شهر برای حضور و پذیرایی از زائران و مسافران در ایام نوروز و نیمه شعبان گرفته شود.

علی فردوسی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم به‌عنوان رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و راهنمایی ستاد تسهیلات زائران با بررسی مصوبات جلسه قبل خواستار ارائه گزارش سایر ارگان‌ها و نهادها شد و اظهار داشت: در جلسه قبل بحث ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق و ساخت دو پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی بررسی و اهمیت آن برای شهروندان و زائران مطرح‌شده و مصوباتی داشت، در این جلسه نیز موضوعات نیمه شعبان موردبررسی قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: نگاه مدیریت استان به این موضوع اطلاع‌رسانی درست و دقیق بوده که نیاز به تعامل دوطرفه دارد و هر دستگاهی در حوزه زائران فعال است باید از طریق این دو پایگاه اطلاع‌رسانی کرده تا هر دو پایگاه مرجعیت پیدا کند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم نظر استاندار قم را برای لحاظ کردن شعار فرزند پروری و تربیت سربازان امام زمان در تبلیغات شهری یادآور شد و مطرح کرد: باید گزارش کاملی از تمام فعالیت‌های ارگان‌های و نهادهای دولتی و اجرایی شهر به استانداری فرستاده شود.

فردوسی سپس در ابتدای جلسه از سید هاشم صدر سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم خواست تا گزارشی از وضعیت کرونایی شهر ارائه دهد.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نیمه شعبان

سید هاشم صدر شرایط کرونایی وضعیت شهر قم از نظر شیوع بیماری کرونا را نارنجی اعلام کرد و گفت: خوشبختانه از پیک عبور کردیم و هنوز سیر نزولی بیماری کند بوده و شهر در شرایط نارنجی اما هنوز خطرناک است.

وی تأکید کرد: باوجود عدم ممنوعیت سفر باید پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل رعایت شده و هشدارها بر عدم تجمع بوده تا شیوع بیماری دوباره سینوسی نشود.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم با پیش‌بینی حضور مسافران زیاد در ایام نیمه شعبان و تعطیلات نوروزی تصریح کرد: باید در رعایت پروتکل‌ها دقت زیادی داشته باشیم زیرا باوجود کاهش ۵۰ درصدی تست‌های مثبت در شهر هنوز آمار فوتی بالایی داریم.

پوشش کامل برنامه‌های نیمه شعبان در فضای مجازی

در ادامه جلسه حسینی مدیر فضای مجازی دو صفحه مجازی کمیته اطلاع‌رسانی و راهنمایی ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر، اهداف و برنامه‌های این دو پایگاه اطلاع‌رسانی را تشریح کرد و گفت: دو کانال در دو پیام‌رسان مختلف در نظر گرفته‌شده و در طول روز فعال بوده و سکوی نمایشی برای دستگاه‌های استان است.

وی هدف دو پایگاه اطلاع‌رسانی را برطرف کردن همه نیازهای زائران دانست و بیان کرد: علاوه بر ایجاد حس امنیت برای مسافران و زائران این دو پایگاه دغدغه‌های آن‌ها را در همه حوزه‌ها رفع کرده و با قم‌هراسی مقابله می‌کند.

حسینی برنامه‌های این دو پایگاه را به‌طور دقیق معرفی و عنوان کرد: معرفی امکان تاریخی و گردشگری و مذهبی در قالب کلیپ‌های کبریتی، نمایش،‌ گزارش تصویری به کمک کارشناسان و گزارش‌های از طرف مردم انجام می‌شود تا این ارتباط به‌صورت دوسویه با مردم برقرار شود.

وی با تأکید بر معرفی فرهنگ ۷ هزارساله قم گفت: ایجاد فضای شاد با برگزاری مسابقات حضوری و غیرحضوری یکی از برنامه‌های ما بوده تا در کنار معرفی سوغات قم مانند سوهان،‌ فرش و گلیم مشاغلی مانند انگشترسازی که امروز یکی از نمادهای شهر قم است، معرفی شود.

حسینی کمک همه سازمان‌ها ازجمله حرم مطهر، میراث فرهنگی را لازم خواند و بیان کرد: از دیگر برنامه‌های این دو کانال معرفی مسئولان شهر و اقدامات مجموعه شهرداری بوده و اخبار مربوط به نیازمندی‌های زائران با استوریهای ۳۰ ثانیه‌ای به زائران اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن اطلاعاتی مانند آدرس بیمارستان‌ها، پایگاه‌های کرونایی، شماره‌های ضروری و آتش‌نشانی و غیره نیز در این دو پایگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد و تولید محتوا برای مناسبت‌های مختلف با دید مذهبی انجام می‌شود.

حسینی از پخش مراسمات مناسبتی و مذهبی به‌صورت زنده خبر داد و گفت: مراسم‌هایی مانند ساعت تحویل سال در حرم مطهر و نورافشانی مسجد مقدس جمکران در نیمه شعبان به‌صورت زنده پخش‌شده تا تمام مردم از این فرصت استفاده کرده و چنانچه دستگاه‌ها ایده‌های خوب و اطلاعات لازم برای تولید محتوا به ما بدهند، اطلاع‌رسانی به‌صورت دقیق انجام خواهد شد.

وی زمان آغاز به کار دو پایگاه اطلاع‌رسانی را از ۲۰ اسفندماه اعلام کرد و گفت: آغاز به کار این دو پایگاه اطلاع‌رسانی از ۲۰ اسفندماه و با پوشش کامل برنامه‌های نیمه شعبان خواهد بود.

مهدی کلانترراده مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم نیز بر معرفی این دو کانال تأکید کرد و گفت: هم دستگاه‌ها در معرفی این دو پایگاه اطلاع‌رسانی در کشور تلاش کرده و با ایتا نیز صحبت‌های اولیه مبنی بر اطلاع‌رسانی به همه کاربران این شبکه اجتماعی انجام‌شده است.

تقویت فرهنگ میزبانی با کمک مردم و مساجد

مهدی قائم پناه مسئول روابط عمومی اوقاف استان قم نیز با اعلام آمادگی مبنی بر همکاری با شهرداری قم برای تولید محتوا تصریح کرد: در تولید محتوا و برگزاری مسابقات قم‌گردی می‌توانیم به شهرداری کمک کرده و پیشنهاد ما طراحی سایت در کنار استفاده از پیام‌رسان‌های فضای مجازی است، زیرا با توجه به تجربه اوقاف سایت می‌تواند تعداد مخاطبات بیشتری داشته باشد.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام محمدرضا وطن‌خواه مسئول ستاد مردمی اجتماعات مهدوی یکی مشکلات فرهنگی شهر قم را ضعیف بودن حس میزبانی دانست و بیان کرد: باید با تولید محتوا در این حوزه حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و خانه‌ها تشویق کنیم تا پیش‌قدم شده و از زائران پذیرایی کنند.

وی از حضور موکب‌هایی از شهرهای مختلف خبر داد و گفت: چند کشور نیز برای برپایی موکب در نیمه شعبان اعلام آمادگی گرده و تلاش می‌کنیم این تعداد موکب را به‌ویژه در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) مدیریت کنیم.

مسئول ستاد مردمی اجتماعات مهدوی با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در بیان دستاوردهای انقلاب تصریح کرد: به سفارش مقام معظم رهبری باید زائران بهره معنوی و بصیرتی ببرند و بر اساس سخنان آقا یکی از بهره‌های بصیرتی بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و تفکر مهدویت به کمک هنرمندان است.

وی سپس با اشاره به تحولات شهر قم در چند سال گذشته خاطرنشان کرد: باید دستاوردهای خاص انقلاب که در دنیا حرفی برای گفتن دارد در مسیر پیاده‌روی حرم تا جمکران برای زائران به نمایش گذاشته شود تا مردم از نزدیک باقدرت انقلاب اسلامی آشنا شوند.

نوری نماینده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از انجام هماهنگی‌های لازم با اصحاب رسانه و میراث فرهنگی خبر داد و گفت: برای کمک جامعه هنری هماهنگی‌های لازم انجام‌شده و اسامی انجمن‌های که می‌توانند کمک کنند به‌زودی اعلام می‌شود.

ارسال پیامک‌های خوش‌آمدگویی به زائران در ورودی‌های شهر

سعید عزیز اللهی رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه قم نیز از همکاری شرکت همراه اول برای ارسال پیام‌های خوشامدگویی به مسافران و زائران در ورودی‌های شهر قم و پیرامون حرم مطهر خبر داد و بیان کرد: این پیامک‌ها تا ۱۵ فرودین به تمام مسافران و زائرانی که وارد شهر قم می‌شوند ارسال‌شده و در تلاش هستیم این امکان در مسجد مقدس جمکران نیز فراهم شود.

متقیان مسئول روابط عمومی جمکران نیز در این جلسه از پلیس راهور، نیروی انتظامی و بهزیستی خواست تدابیر لازم جهت افراد گم‌شده در ایام نیمه شعبان اندیشیده شده مسئولیت آن را بر عهده بگیرند.

دهقانی مسئول فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی نیز یادآور شد: جلسات خوبی در کانون‌ رسانه‌‌ها برگزارشده و در دو بعد استانی و بین‌الملل کار آغاز و در بخش بین‌الملل هماهنگی‌های لازم برای پخش مراسم نیمه شعبان به ۱۱ زبان دنیا انجام شده است.