بنابر اعلام روابط عمومی خانه کارگر لامرد، پرداخت پایه سنوات به کارگران فرودگاه بینالمللی شهدای لامرد دائمی شد.
به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، از مهر ماه سال جاری با استقلال مالی فرودگاه بین المللی شهدای لامرد، همزمان با ۹ فرودگاه بزرگ کشور و اجازه بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد در این فرودگاه، پایه سنواتی کارگران پیمانکاری که در سایر فرودگاههای کشور بر اساس آنالیز فنی ستاد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران۱۴۰ هزار تومان است، با پیگیری خانه کارگر این شهرستان، این رقم (۱۴۰هزار تومان) با افزایش ۵.۴ برابری به ۷۶۰ هزار تومان افزایش یافت.روابط عمومی خانه کارگر لامرد و مهر با اعلام این خبر به ایونا، افزود: معوقات این کارگران از ابتدای سال ۱۴۰۰ به کارکنان فنی، حراست، خدمات و فضای سبز پرداخت شد.
این تغییر پایه سنوات به علت بار مالی سنگینی که برای فرودگاههای کشور خصوصا در ایام کرونا و کاهش درآمدهای ارزی ایجاد میکرد در دیگر فرودگاهها با ممانعت مواجه شد و به اجرا در نیامد.
روابط عمومی خانه کارگر لامرد ضمن تشکر از سهراب عزیزی مدیر فرودگاه لامرد، اعلام کرد: فرودگاه بین المللی لامرد همچنان تنها فرودگاه در کشور است که این پایه سنوات تجمیعی را تثبیت و مناقصات بعدی را نیز بر پایه افزایش سنواتی اعمال شده برگزار خواهد کرد.
بازهم «تعدیل» به عمق محرومیت طبقهی کارگر افزوده است؛ کارگری که سی سال با رنج بسیار زحمت میکشد و جان میکند، کارگری که با حقوقهای زیر خط فقر مطلق میسازد و دم برنمیآورد، پاداش پایان خدمت هم ندارد.
به موجب رای اخیرِ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مزد کارگر مفهومی فراتر از مزد مبنا یا مزد پایه دارد و به معنای هر آن چیزی است که در قابل انجام کار در زمان قانونی کار به کارگر پرداخت میشود و نکته کلیدی اینجاست که مبنای محاسبه اضافهکاری، جمعهکاری، شبکاری و سنوات، همین «مزد» است، نه مزد ثابت یا مزد مبنا.
کارگران قرارداد موقت پاداش پایان کار ندارند بلکه به جای آن «پاداش پایان قرارداد» دارند که سال به سال تسویه میشود و این نقیصهایست که ناشی از همان رواج قراردادهای موقت در بازار کار ایران است.
ثبت دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.